8 pomysłów, skąd czerpać rekomendacje biznesowe

 | 

BNI Polska

Rekomendacje biznesowe zapewniają stałe źródło zleceń, klientów i stabilny rozwój wielu firmom. Przedsiębiorcy, z którymi współpracujemy w BNI, podkreślają, że klient z rekomendacji zostaje najczęściej stałym klientem i wpływa pozytywnie na płynność biznesu. Wśród Członków BNI są właściciele firm, których nawet 90% klientów to klienci z rekomendacji BNI.  Świadomi profesjonaliści, którzy wiedzą, jak pielęgnować relacje, otrzymują najwięcej wysokiej jakości rekomendacji. A im więcej rekomendacji, tym większy potencjalny zysk.

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób szukać rekomendacji, jak zwiększyć swoje zaangażowanie i otrzymywać ich więcej, mamy podpowiedź i aż 8 potencjalnych źródeł rekomendacji.

1. Twoja sfera kontaktów

Sfera kontaktów, czyli grupa firm lub specjalistów, którzy nie są dla ciebie konkurencją, ale uzupełniają Twój biznes. Jeśli sfery kontaktów trochę na siebie nachodzą – zasada będzie nadal działała. Specjaliści, znajdujący się w oddzielnych sferach kontaktów, mają naturalne możliwości przekazywania sobie nawzajem rekomendacji.

2. Zadowoleni klienci

Ludzie, których dobrze obsłużyłeś; ponieważ korzystali z Twoich usług lub produktów, są wiarygodni i przekonujący. Są Twoimi najlepszymi promotorami. Mogą być także bardzo skuteczni w namówieniu innych do zrobienia biznesu z Tobą.

3. Ludzie, których biznes zyskał dzięki Tobie

Nikt nie skorzysta tyle, co ci, których obroty zwiększają się, gdy rosną Twoje – np. dostawcy i podwykonawcy. Powiązany biznes może odnieść korzyści dzięki Twoim klientom. W interesie tych firm leży zarekomendowanie Ciebie.

4. Ci, z których usług korzystasz

Korzystasz z usług dentysty, fryzjera czy warsztatu samochodowego. Przyczyniając się do rozwoju tych firm, zyskujesz ich przychylność. Aby zatrzymać Cię jako klienta, są skłonne pomóc Tobie w pozyskaniu kontrahentów. Jeśli korzystasz z ich usług, wiedzą, czym się zajmujesz, że jesteś solidny i godny zaufania.

5. Pracownicy

To pracownicy przyczyniają się do rozwoju Twojej firmy, gdy rozmawiają ze znajomymi, sąsiadami, partnerami i ludźmi, których spotykają na co dzień. Spraw, aby byli zadowoleni. Niezadowolony pracownik może bardzo zaszkodzić Twojej firmie. Nie zapominaj również o osobach, które kiedyś zatrudniałeś. Praca w Twojej firmie zawsze będzie częścią ich kariery i tematem rozmów z potencjalnymi klientami.

6. Ci, których Ty zarekomendowałeś

Najbardziej prawdopodobne jest otrzymanie rekomendacji od kogoś, kogo Ty zarekomendowałeś. Im więcej dajesz, tym więcej otrzymujesz.

7. Ci, którzy Ciebie zarekomendowali

Ludzie, którzy zarekomendowali Twoją firmę lub skierowali innych do Ciebie w celach networkingowych, pokazują, że mają wysokie mniemanie o Tobie i o tym, co robisz. Jeśliby tak nie myśleli, zarekomendowaliby kogoś innego. Wzmacniaj i pielęgnuj takie relacje. Nie uważaj ich za oczywiste! Okaż swoją wdzięczność osobistymi gestami; poleć ich potencjalnym klientom. Poproś o kolejne rekomendacje, ale nie nadużywaj. Utrzymaj biznesowy standard, którym zapracowałeś sobie na ich szacunek.

8. Członkowie innych grup

Podczas regularnego, cotygodniowego spotkania grupy część czasu poświęca się wyłącznie networkingowi i przekazywaniu rekomendacji. Jeśli jesteś członkiem takiej grupy, to otrzymujesz dzięki temu gotowy dostęp do potencjalnych klientów. Aby wspierać komunikację i zmniejszyć możliwość wystąpienia konfliktu interesów, grupy rekomendacji biznesowych często ograniczają członkostwo do jednej osoby z danej branży, aby nie prowokować wewnętrznej konkurencji.


Radzimy