Jakie pytania zadawać podczas networkingu?

 |  biznes przez rekomendacje networking rekomendacje

Ryszard Chmura, Prezes Zarządu BNI Polska
Ivan Misner, Założyciel BNI

Bierzesz udział w spotkaniu networkingowym, z każdej strony docierają do ciebie te same sformułowania i utarte schematy postępowania, a w twojej głowie pojawia się myśl: jak wyróżnić się na tle pozostałych przedsiębiorców i zostać zapamiętanym? Wszystko, czego potrzebujesz, to garść właściwych pytań, których zadanie, pokaże twoje zainteresowanie rozmówcą i zbuduje atmosferę zaufania. Zadawanie właściwych i konkretnych pytań służy rozwojowi relacji z potencjalnym partnerem biznesowym. Poznaj 4 pytania, których stosowanie, podczas networkingu, wyróżni cię na tle innych przedsiębiorców.  

1. Co najbardziej cenisz w swoim biznesie?

Jeśli jesteś częstym uczestnikiem spotkań i sesji networkingowych, na pewno nie raz usłyszałeś pytanie: Czym się zajmujesz? Nie twierdzimy, że jest ono złe, ale zadanie go, nie pozostawia ci możliwości manewru i nie pozwoli na rozwinięcie rozmowy. Dlatego powinieneś pójść o krok dalej i poruszyć temat sukcesów, bolączek i biznesowych doświadczeń, co sprawi, że rozmowa nie tylko będzie bardziej wartościowa, ale dowiesz się także wiele na temat branży i profesji, którą reprezentuje twój rozmówca. 

 

2. Wspomniałeś, że reprezentujesz [……] branżę. Co sprawiło, że podążyłeś w tym kierunku?

To pytanie jest bardzo podobne do poprzedniego w tym, że dajesz rozmówcy szansę do wypowiedzenia się na temat osobistych celów, pasji i pragnień. Ludzie lubią opowiadać o sobie i swoich dokonaniach. Kiedy więc stwarzasz im możliwość do podzielenia się swoją historią i opowiedzenia o biznesie, automatycznie zyskujesz w ich oczach. Daje ci to również wgląd w to, jak poznany przedsiębiorca jest wyspecjalizowany w swojej profesji oraz jaki jest jego poziom znajomości branży, w której działa.

 

fot. www.piotrszalanski.pl

 

3. Jakie wyzwania stoją teraz przed tobą?

To jest idealne pytanie, które możesz zadać pod koniec każdej rozmowy. Ze wszystkich wymienionych powyżej pytań, daje najdłuższą i najbardziej wartościową odpowiedź. Zdobycie takich informacji, pozwoli ci  na zrozumienie, w jaki sposób możesz pomóc danemu przedsiębiorcy, jakie przekazać rekomendacje i z jakimi skontaktować osobami.

 

4.  Jak mogę ci pomóc?

To pytanie zadaj tylko wtedy, gdy poczujesz, że osoba, z którą rozmawiasz, powinna znaleźć się w twojej sieci kontaktów biznesowych. Bycie pomocnym jest najlepszą drogą do zbudowania silnych relacji z innymi. Dla wytrawnych networkerów jest to pytanie, które pojawia się naturalnie, ponieważ kierują się oni najwyższą wartością: są skupieni na dawaniu wartościowych rekomendacji i świadczeniu rzetelnych usług innym, bez oczekiwania czegoś w zamian. To pokazuje, że jesteś osobą wartą zaufania, która przedkłada potrzeby innych nad własne. Jest też sposobem na budowanie wiarygodności i zaufania, kwestii niezbędnych do budowania wartościowych relacji biznesowych.

Share on FacebookGoogle+