Co zrobić, by marketing rekomendacji zaczął działać?

 | 

Ryszard Chmura, Dyrektor Narodowy BNI Polska
Ivan Misner, Założyciel BNI

Zastanawiałeś się kiedykolwiek nad sytuacją, w której istnieje sposób na budowanie biznesu niezależnie od wahań w gospodarce i bez względu na działania konkurencji? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość – jest to jak najbardziej możliwe i nazywa się marketingiem rekomendacji. Często uważany jest on za jedną z najstarszych i najpotężniejszych form reklamy.
W rzeczywistości, większość przedsiębiorców rozumie, że jest to skuteczna strategia, ale nie nie wie, w jaki sposób wykorzystać ją w praktyce. Co zrobić, by marketing rekomendacji zaczął działać? Nie możesz biernie czekać i wierzyć w to, że rekomendacje same będą do ciebie napływać  – powinieneś włożyć w te działania trochę wysiłku i przygotować strategię na ich pozyskiwanie. W oparciu o własne doświadczenia przygotowaliśmy 11 sposobów na stworzenie własnej strategii na rekomendacje.

 

1. Nie bądź mieszkańcem jaskini. Wyjdź i spotykaj się z ludźmi. Zacznij od sprecyzowania swojego głównego celu i ustalenia, z jakimi osobami chcesz rozwijać biznes i budować długotrwałe relacje.

 

2. Naucz się prosić o rekomendacje. Istnieją konkretne i sprawdzone techniki, których możesz się nauczyć, i które pomogą ci doskonalić swoje umiejętności proszenia o rekomendacje, na jakich ci zależy. Jedną z nich jest zadanie pytania: “Czy znasz kogoś, kto..?” Możesz wtedy wymienić kilka typów osób, którym możesz pomóc: ktoś, kto jest nowy w twojej okolicy, ktoś kto właśnie rozpoczął działalność biznesową.

 

3. Poświęć czas na rozwijanie swoich umiejętności związanych z marketingiem rekomendacji. Czytaj książki i artykuły na ten temat, bierz udział w webinarach i konferencjach poświęconych temu zagadnieniu, a także rozmawiaj z ludźmi, którzy wiele osiągnęli dzięki stosowaniu strategii marketingu rekomendacji w swojej firmie. Czytałeś już „Najbardziej znany sekret marketingu”?

 

4. Bądź twórczy i kreatywny w proszeniu i dziękowaniu za rekomendacje. Właściciel sklepu muzycznego, wysyła bilety do osób, które polecają jego usługi. Kręgarz zamieszcza karteczki z podziękowaniami dla pacjentów na tablicy ogłoszeń w poczekalni… Nie ważne, jaką formę podziękowania wybierzesz. Fakt, że podejmujesz takie działania świadczy o tym, że twój potencjał generowania biznesu przez rekomendacje rośnie z dnia na dzień.

 

5. Miej przy sobie odpowiednie rekwizyty. Gdy uczestniczysz w spotkaniach swojej grupy lub bierzesz udział w konferencjach biznesowych, zabieraj ze sobą narzędzia marketingu rekomendacji, do których zaliczamy: wizytówki, badge’a z Twoim imieniem i nazwiskiem, a także wizytownik, w którym będziesz gromadził wizytówki spotkanych osób.

 

wizytowki-notatki

6. Zainwestuj czas w dopracowanie swojej 60-sekundowej prezentacji, która wyjaśni wszystkim członkom grupy, czym zajmujesz się na co dzień. Postaraj się używać chwytliwych i łatwych do zapamiętania sformułowań, a także przekazać informacje, które pozwolą wyróżnić się na tle innych i zostać w prosty sposób zapamiętanym.

7. Kiedy uczestniczysz w spotkaniach grup BNI, wydarzeniach biznesowych czy konferencjach, zachowuj się jak gospodarz, nie jak gość. Tracisz swój czas, gdy otaczasz się ludźmi, których znasz. Uczestnictwo w takich wydarzeniach jest świetną okazją do poznania wielu nowych osób i zwiększenia swojej widoczności. Jeżeli to możliwe, staraj się pełnić ważną funkcję w grupie, do jakiej należysz. Może będziesz funkcję Witającego Gości? Dzięki pełnieniu takiej funkcji, poznawanie nowych osób stanie się twoim obowiązkiem.

 

8. Dołącz do organizacji biznesowej. Wybierz organizację, dzięki której będziesz mógł nie tylko pozyskiwać rekomendacje, ale także rozwijać swój biznes i pogłębiać umiejętności. Upewnij się, że przestrzegana jest tam zasada o braku konkurencji, dzięki czemu będziesz jedynym reprezentantem swojej branży w grupie.

energia

Spotkanie w grupie BNI Energia.

9. Kiedy z kimś rozmawiasz i wymieniasz wizytówki, poświęć kilka chwil na zanotowanie ważnych informacji, jakie zdobyłeś na temat rozmówcy. Pomoże ci to zapamiętać jak najwięcej na temat interesujących cię kontaktów. Ponadto, jeżeli twój rozmówca zauważy twoje zaangażowanie w rozmowę z nim, zrozumie, że jesteś zainteresowany współpracą. To bardzo prosty i skuteczny sposób  na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, które może z czasem przekształcić się w korzystną dla obu stron i długotrwałą relację oraz współpracę.

 

10. Mniej mów, więcej słuchaj. Zapamiętaj, że osoby stosujące w praktyce strategię marketingu rekomendacji mają dwoje uszu i jedne usta, które używane są w sposób przemyślany.

 

11. Nawiązuj kontakt z ludźmi spoza BNI – podczas każdego wydarzenia biznesowego, w jakim uczestniczysz. Utrzymuj z nimi kontakt, przesyłaj artykuły branżowe, które mogą ich zainteresować lub pomóc w rozwiązaniu problemu, z jakim aktualnie się borykają. Pamiętaj też o rozmowach telefonicznych i zapraszaniu ich na spotkania, które mogą być dla nich przydatne i przyczynić się do rozwoju prowadzonego przez nich biznesu.

 

Dzięki regularnemu realizowaniu powyższej taktyki, osiągniesz wiele korzyści płynących z marketingu rekomendacji. Pielęgnuj relacje, które nawiązujesz z ludźmi, nie tylko w swojej sieci kontaktów, a przekonasz się, jak skuteczny może okazać się marketing rekomendacji.