6 umiejętności komunikacyjnych, które powinien posiadać każdy przedsiębiorca

 | 

Mateusz Bacański, Dyrektor Narodowy BNI Polska
Ivan Misner, Założyciel BNI

W przeciwieństwie do wizerunku utrwalonego w naszej kulturze, przedsiębiorcy nie są wyłącznie „ludźmi idei”- większość czasu poświęcają na urzeczywistnianie swoich planów i marzeń.  Jednak nawet świetne pomysły mogą  nie przynieść żadnych rezultatów i wyników, jeśli ich autor – przedsiębiorca, nie komunikuje się skutecznie.  Sposób komunikowania się wpływa na to, czy przedsiębiorca odniesie sukces. Jakie umiejętności komunikacyjne powinien więc posiadać?

 

Komunikatywność

Rozmowa jest jedną z najbardziej podstawowych form komunikacji, ale nie lekceważ jej. Prosta, przyjazna rozmowa z członkami grupy, ze swoimi pracownikami i partnerami biznesowymi, pomoże zbudować Ci zaufanie. Czasami niewinna, drobna rozmowa może stać się szansą na nawiązanie dłuższej relacji i doprowadzić do zamknięcia sprzedaży. Naucz się mówić w przystępny, przyjazny sposób, który można zastosować w każdej sytuacji.

 

Prezentacja

Jako przedsiębiorca wygłaszasz prezentacje lub przemawiasz w wielu różnych sytuacjach. We wszystkich tych przypadkach kluczowe znaczenie ma jasność, zwięzłość i zbudowanie zaufania z odbiorcami. Zainwestuj czas
w dopracowanie swojej 60-sekundowej prezentacji, która wyjaśni wszystkim członkom grupy, czym zajmujesz się na co dzień. Postaraj się używać chwytliwych i łatwych do zapamiętania sformułowań, a także przekazać informacje, które pozwolą wyróżnić się na tle innych i zostać w prosty sposób zapamiętanym.

 

Pisanie 

Nie musisz doskonale pisać, ale musisz nauczyć się być bezpośrednim i zwięzłym w formie pisemnej. Regularnie wysyłasz wiadomości  do osób w organizacji i poza nią, a ważne jest, aby komunikować swoje pomysły jasno i wyraźnie, z minimalnym marginesem błędnej interpretacji.

 

blog kwiecien - online networking

 

Mediacja

Chociaż Twoja rola jako mediatora będzie mniej potrzebna niż twoje umiejętności komunikacyjne, zdarzą się chwile, kiedy będziesz musiał rozwiązać konflikt. Może to być wymiana zdań między dwoma członkami z różniącymi się opiniami lub między dwoma konkurującymi pracownikami. Będziesz musiał zaakceptować obie strony i pomóc im wypracować własne problemy.

 

Słuchanie 

Aktywne słuchanie może pomóc Ci skuteczniej rozmawiać, dyskutować i negocjować, dzięki czemu będziesz sprawiał wrażenie osoby bardziej empatycznej i zainteresowanej otaczającymi ludźmi.Networking w BNI to nic innego jak budowanie sieci zaufanych kontaktów poprzez bezstronną i dwukierunkową komunikację.

 

20150723160831-conflict-in-the-office-man-vs-woman

 

Debatowanie

Dyskusja nie wymaga kłótni. Zdrowa dyskusja na temat dwóch lub więcej alternatywnych opcji lub kwestii może odbyć się w środowisku pełnym szacunku i zrozumienia.  Twoja rola w debacie nie polega na tym, aby wygrać i sprzeciwić się wrogowi – ale by przedstawić sprawę i swoje opinie jasno. Postępując tak, niezależnie czy masz do czynienia z partnerami,  pracownikami czy członkami grupy, możesz wpłynąć na lepsze zrozumienie prezentowanych pomysłów.

 

Tak samo jak w przypadku innych umiejętności, niemożliwe jest doskonalenie tych umiejętności bez ćwiczeń.  Będziesz musiał ćwiczyć je aktywnie, doskonalić i dopracować swoje podejście po drodze. Nie oczekuj od razu perfekcji. Po prostu postaraj się najlepiej i zdaj sobie sprawę z tego, jak się prezentujesz, a reszta przyjdzie z czasem.

Share on FacebookGoogle+