10 sposobów na wzmocnienie relacji biznesowych

 | 

Ryszard Chmura, Dyrektor Narodowy BNI Polska
Ivan Misner, Założyciel BNI

Każdy przedsiębiorca powinien dążyć do tego, by budować silne i długotrwałe relacje biznesowe, które mogą okazać się kluczowymi dla prowadzonej firmy. Dzięki zbudowaniu trwałych relacji i stworzeniu sieci silnych kontaktów, będziesz mógł wypracować mocną strategię opartą na marketingu rekomendacji. Otworzy się przed tobą wiele nowych drzwi, poznasz ludzi, którzy pomogą ci w skutecznym prowadzeniu firmy, podzielą się swoim doświadczeniem i przedstawią  możliwości rozwoju biznesu. Budowanie relacji wymaga jednak wysiłku i zaangażowania, ponieważ istnieją one wyłącznie w oparciu o wzajemne oddziaływanie i współdziałanie. Pamiętaj, że jest to długotrwały proces, który będzie ewoluował i powinieneś nieustannie o niego dbać.

Jaki jest najlepszy sposób na wzmacnianie relacji biznesowych? Istnieje szereg działań, które należy podjąć w celu budowania ich wiarygodności – poniższa lista zawiera aż 10 propozycji, które od zaraz możesz wprowadzić w życie. Lista nie jest oczywiście wyczerpująca – masz własne pomysły i sprawdzone sposoby? Koniecznie podziel się nimi!

1. Wyślij kartkę z podziękowaniami. Każdy uzna to za bardzo miły gest. Kartka z odręcznie wypisanym podziękowaniem zrobi wrażenie, zwłaszcza w dobie komunikacji elektronicznej i zaniku kultury wysyłania listów. Pamiętaj, by napisać spersonalizowany list, który pokaże, że dużo wiesz na temat danej osoby i myślisz o niej.

2. A może zdecydujesz się na przesłanie prezentu? Podobnie jak kartka z podziękowaniem, drobny i niedrogi prezent podkreśli wiarygodność osoby polecającej cię. Postaraj się jednak najpierw dowiedzieć, co lubi i wysłać upominek oddający upodobania tej osoby.

3. Co powiesz na wykonanie telefonu? Rozmowa telefoniczna jest czasami bardzo dobrym sposobem na utrzymanie silnych więzi. Pamiętaj jednak, by przygotować wartość dodaną do tej rozmowy: przekazać dobre wiadomości albo podzielić się pomysłem, z którego dana osoba będzie mogła skorzystać.

4. Odwdzięcz się rekomendacją! Dawanie rekomendacji, czyli podanie nazwiska i informacji kontaktowych do osób, które potrzebują usług twojego partnera, to najlepszy sposób na budowanie trwałych relacji i przede wszystkim działanie zgodnie z zasadą Givers Gain. W grupie przedsiębiorcy powinni współpracować ze sobą i pomagać pozostałym członkom w zdobywaniu wartościowych zleceń. Możesz także przekazać swoim klientom dane kontaktowe do osoby rekomendującej cię.

5. Udostępniaj materiały reklamowe innych. Dobrym sposobem jest umieszczenie materiałów promocyjnych twoich partnerów rekomendacyjnych  w widocznym miejscu w swojej firmie lub przekazanie ich swoim znajomym. Jeśli dobrze je wyeksponujesz, twoi klienci będą mogli się z nimi zapoznać i przeczytać. Dzięki temu pomożesz swojemu partnerowi rekomendującemu w sprzedaży jego usług, co z pewnością wzmocni wasze relacje.

6. Zorganizuj spotkanie 1 na 1. Osobiste spotkanie z osobą przekazującą ci rekomendacje jest doskonałą okazją na jego bliższe poznanie, szczególnie jego działalności zawodowej i zainteresowań. Przygotuj się do spotkania, tak by wasza rozmowa przebiegała płynnie. Podczas rozmowy przybliżysz także swoją firmę i sylwetkę. Dzięki temu osoba ta pozna cię lepiej i w przyszłości będzie przekazywała ci jak najlepsze rekomendacje.

7. Nominuj do nagród. Jeśli twoje źródła rekomendacji odznaczają się aktywnością, przekazują dużo wartościowych  rekomendacji i tym samym przyczyniają się do rozwoju biznesów innych, zwróć uwagę na możliwość wyznaczenia ich do nagrody. Ludziom biznesu bardzo często składa się wyrazy uznania za zaangażowanie i pracę na rzecz branży, w której działają. Oferując im nagrodę i pomoc, podniesiesz ich widoczność.

8. Zbieraj ciekawe artykuły, które zainteresują Twoich partnerów biznesowych. Załóż na dysku specjalny folder, do którego będziesz gromadzić artykuły lub wycinki z gazet i czasopism, związane z działalnością twoich partnerów biznesowych, lub osób polecających twoje usługi. Uważamy, że wysłanie materiałów związanych z aktualną sytuacją biznesową twojego partnera przyczyni się do wzmocnienia waszych relacji i udowodni, że zależy ci na tym, by mu pomóc.

9. Zorganizuj spotkanie nieformalne – integracyjne. Wspólna aktywność sportowa czy udział w  koncercie to tylko niektóre z możliwości poznania się od prywatnej strony. Pamiętaj, że dzięki takiemu spotkaniu zdobędziesz także informacje, które przydadzą się we współpracy biznesowej. Musisz poznać swoje źródło rekomendacji w celu sprawdzenia tego, jakiego typu potencjalnych klientów może ci zapewnić, a także, co ty możesz mu zaoferować. Przy polecaniu usług klientom powinniście przecież przedstawiać im swoje mocne strony i to, w czym się specjalizujecie.

10. Zapraszaj do udziału w wydarzeniach. Warsztaty i seminaria związane tematycznie z branżą, w której działa osoba rekomendująca cię, są najlepszym wyborem. Nie tylko otworzysz przed nim możliwość zwiększenia umiejętności przemawiania i poszerzenia swojej wiedzy, ale także dasz szansę poznania nowych partnerów biznesowych lub klientów.