10 pytań do Power Teamu

 | 

Ryszard Chmura
Dyrektor Narodowy BNI Polska

Wydaje się, że niektórzy przedsiębiorcy mają zawsze szczęście – właściwi ludzie we właściwym czasie przedstawiają ich osobom, które ułatwią rozwój ich firm. Mowa tutaj o takich osobach, które umożliwią zdobycie kontaktów lub pozyskanie zleceń, o których większość z nas tylko marzy. Znasz takich ludzi? Rozwiązaniem ich zagadki nie jest szczęście! To nie ono daje im lawinę profesjonalnych i skutecznych rekomendacji. Przedsiębiorcy o których mowa najprawdopodobniej zbudowali dla siebie silne Power Teamy.

 

Power Team to grupa przedsiębiorców z podobnych, uzupełniających się branż. Pracują oni z tymi samymi klientami ale nie konkurują ze sobą. Dobre przykłady Power Teamów można łatwo znaleźć w branży reklamowej lub budowlanej. Firma architektoniczna powinna współpracować z przedsiębiorstwem budowlanym, specjalistami od wystroju wnętrz oraz kancelarią prawną, która będzie pośredniczyć w nabyciu własności nieruchomości. Taka współpraca pozwoli kompleksowo obsłużyć jednego klienta, a odbędzie się z korzyścią dla wszystkich zaangażowanych podmiotów. Podobnie sytuacja przedstawia się w branży reklamowej, gdzie agencje reklamowe zajmujące się przygotowywaniem kampanii mogą z sukcesem współpracować z agencjami projektującymi stron www lub agencjami social media, drukarnią oraz agencjami SEO i SEM. Takie wspólne działania polegają na rekomendowaniu innych członków naszego Power Teamu naszemu klientowi, jeżeli wiemy, że będzie potrzebował uzupełniających usług. Ważne, żeby każda osoba aktywnie kierowała klienta do innych firm współpracujących w grupie i zawsze miała na uwadze dobro całego zespołu. W Power Teamie mogą być zaangażowani wszyscy przedsiębiorcy działający w obrębie jednej branży. Firmy współpracują ze sobą i obsługują wspólnie klientów na zasadzie braku konkurencji. Power Team działa jak sprawny mechanizm – Dyrektor Marketingu jednej firmy zleca działania reklamowe, agencje interaktywne projektują nowe strony www, agencja SEO przygotowuje kampanie i raporty, agencja PR zajmuje się budowaniem dla marki pozytywnych relacji z mediami, drukarnia natomiast realizuje zamówienia z zakresu druku materiałów promocyjnych.

 

Power Teamy mogą być skierowane do klienta B2C, jak również B2B. Współpraca zespołu przedsiębiorców może mieć na celu obsługę klienta indywidualnego, na przykład osoby prywatnej, która chce zakupić działkę, zaprojektować i wybudować dom, a następnie go wyposażyć i ubezpieczyć. Power Teamy równie dobrze sprawdzają się w relacjach B2B, dobrym przykładem jest opisana wcześniej obsługa marketingowa, w której firmy działające w Power Teamie przygotowują pełną ofertę promocyjną dla marki – od projektów grafik i stron www, po druk materiałów promocyjnych i przygotowanie gadżetów reklamowych.

Jest to więc coś więcej niż tylko szczęście – to relacje. Dzięki Power Teamom przedsiębiorcy szybciej rozwijają swoje firmy, ponieważ mają możliwość wyboru i pielęgnacji korzystnych relacji z doświadczonymi i zaangażowanymi przedsiębiorcami.
Kluczem do sukcesu jest profesjonalny networking i współpraca oparta na braku konkurencji.

Drukowanie

Przykład Power Teamu budowlanego w relacji B2C

 

Jak więc pielęgnować takie relacje?
To ważne, aby dowiedzieć się jak najwięcej o swoich partnerach, o ich biznesowych potrzebach, wyzwaniach i ich mocnych stronach, tak aby móc ich odpowiednio zarekomendować i przekazać im odpowiedni rodzaj zlecenia. W rezultacie, pojawia się koleżeński model współpracy. Będąc tak zwanym “wspierającym znajomym”, twoim zadaniem jest pomóc potencjalnym klientom polubić i zaufać twoim partnerom biznesowym, dzięki czemu będą oni chcieli nawiązać współpracę ze wszystkimi członkami zespołu. Inni przedsiębiorcy z twojego Power Teamu będą robić to samo dla Ciebie.

Oto 10 ważnych pytań, które należy zadać swojemu partnerowi z Power Teamu, a także kilka wskazówek, które pomogą w pełni wykorzystać informacje, które uzyskasz:

1. Jak zacząłeś pracę w swojej branży?
To pytanie to świetny początek w budowaniu relacji biznesowej. Nie tylko ułatwia przełamanie pierwszych lodów, ale również stanowi ważne źródło wiedzy o naszym partnerze biznesowym, o jego motywacji oraz sposobach na pokonanie pierwszych trudności w branży. Świadomość tego, co motywowało twojego partnera, ułatwi Ci zaprezentowanie jego silnych stron i tym samym przekazanie bardzo korzystnego polecenia biznesowego.

 

2. Co lubisz najbardziej w tym co robisz?
Ważne, aby zarazić rozmówcę entuzjazmem. Warto nie tylko mówić o swojej pasji, ale również otwarcie dzielić się z przyszłym klientem tym, co kocha robić twój partner biznesowy z Power Teamu. Dzięki szczegółom, zaangażowanym historiom i pozytywnej energii klient podejdzie do współpracy z Wami z większym zaufaniem i sympatią. Pokaż, że każdy członek twojego Power Teamu w pełni angażuje się w swoją pracę.

 

3. Co odróżnia Ciebie i twoją firmę od konkurencji?
Poznanie mocnych stron swojego partnera w biznesie jest równie ważne jak znajomość zalet własnej firmy. Poszukaj najważniejszych przymiotów, które można szybko i łatwo powiedzieć przyszłemu klientowi, by zilustrować mu, dlaczego warto Ci zaufać i skorzystać z twoich usług. Poznaj swojego partnera biznesowego na tyle, aby z łatwością móc przekazać podobne informacje o nim i ofercie jego firmy. Dzięki temu wasza współpraca będzie przynosiła wymierne efekty.

 

4. Jaką radę dałbyś komuś, kto stawia pierwsze kroki w twoim zawodzie?
Proszenie o radę nie tylko pozytywnie wpływa na budowanie zaufania w zespole, ale również jest formą okazania szacunku i uznania dla wiedzy naszego rozmówcy. Nie bój się pytać i korzystać z wiedzy swojego partnera biznesowego. Wymiana doświadczeń bezpośrednio wpłynie na budowanie wspierającego i wiarygodnego Power Teamu, a pośrednio na osiągnięcie rentowności.

 

5. Jakie są nadchodzące trendy w twojej firmie lub branży?
Jeśli twój partner z Power Teamu ma szczegółowe informacje i strategie, w jaki sposób skorzystać z nadchodzących trendów, możesz nauczyć się od niego czegoś bardzo wartościowego. Działa to również w drugą stronę. Jeśli twój partner networkingowy jest zbyt zajęty codziennymi sprawami, jest to okazja, aby przybliżyć mu trendy, które panują w twojej branży i mogą mieć wpływ na działalność jego firmy. Buduj relacje poprzez aktywne zainteresowanie branżą swojego partnera z Power Teamu i wymianę wiedzy!

 

6. Jakie strategie uznajesz za najbardziej skuteczne w promowaniu swojej firmy?
To pytanie prowadzi do burzy mózgów na temat swoich branż i stymuluje wymianę marketingowych pomysłów, przez co pozytywnie wpływa nie tylko na rozwijanie firm, ale również całej branży. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem jest najlepszym sposobem na budowanie trwałych relacji biznesowych, a taka współpraca może zaowocować wieloma innowacyjnymi pomysłami.

 

7. Gdyby było coś w Twojej firmie lub branży, co mógłbyś zmienić, co by to było?
Pozwól twojemu partnerowi z Power Teamu swobodnie omówić jego działalność i poznaj rozwiązania, które chciałby zaproponować, dzięki temu zrozumiesz wyzwania, jakie przed sobą stawia i cel, do którego osiągnięcia dąży. Prowadźcie rozmowy na merytorycznym poziomie, dzielcie się spostrzeżeniami z branży. Pozwoli Wam to nie tylko zacieśnić współpracę, ale być może wprowadzić rozwiązania, które do tej pory nie pojawiły się na rynku.

 

8. Na jakie duże wydarzenie wkrótce się wybierasz?
Odpowiedź na to pytanie niemal zawsze daje możliwości rekomendacji. Warto wiedzieć na jakie konferencje czy szkolenia wybiera się nasz partner biznesowy. Posiadając takie informacje będziemy wiedzieć w jakie miejsca i do jakiej grupy osób dotrze wiadomość o naszych usługach, ponieważ konferencje i szkolenia to idealne miejsce do prowadzenia biznesowego networkingu i poznawania potencjalnych klientów, inwestorów czy podwykonawców. Dodatkowo sami możemy skorzystać z oferty podobnych konferencji i szkoleń, która mogła nie być nam wcześniej znana.

 

9. Jakie jest twoje największe wyzwanie w tej chwili?
Postaraj się lepiej zrozumieć członków swojego Power Teamu, także ich cele i wyzwania. Dzięki wiedzy na temat tego, na czym najbardziej koncentrują się twoi partnerzy biznesowi będziesz w stanie udzielić odpowiedniej, pomagającej uporać się z tym wyzwaniem, rekomendacji. Warto rozmawiać nie tylko o osiągnięciach i planach, ale również wymieniać się doświadczeniem związanym z pokonywaniem przeszkód w biznesie i korzystać z rad naszych partnerów w celu uniknięcia ewentualnej porażki lub błędu.

 

10. Jakiego typu klientów szukasz i w jaki sposób rozpoznać dobrego klienta dla Ciebie?
Im bardziej żywy obraz twojego networkingowego partnera, im bardziej poznasz – kogo i czego szuka, tym większe prawdopodobieństwo, że możesz poznać jego docelowych klientów. Sukces twojego partnera biznesowego przekłada się na rozwój całego Power Teamu. Mając jak najwięcej informacji o jego potrzebach coraz częściej będziesz myślał nie tylko o swoich potrzebach biznesowych – będziecie rozwijać swoje firmy wspólnie.

 

Zadaj przynajmniej dwa z powyższych pytań na następnym spotkaniu przedsiębiorców działających w twoim Power Teamie! Zobaczysz, że budowanie trwałych i zaangażowanych relacji nie tylko pomaga w biznesie, ale również znacząco poszerza twoją wiedzę i doświadczenie.

Share on FacebookGoogle+